Jaa postaus kavereille...

Hall antureiden toiminnan tarkistaminen

Pienemmissä sähköajoneuvoissa käytetään muutamia erilaisia sähkömoottoreita. On ns: napamoottoreita jotka ovat vanteen sisälle asennettu sekä erillisiä ketju, hihna tai vetopyörvetoisia moottoreita. Napamoottoreita käytetään paljon mm: Sähköpotkulaudoissa, sähköskoottereissa sekä sähkömopoissa. Suurin osa markkinoilla olevista 25km/h kulkevista kevyt sähköajoneuvoista on juurikin napamoottoreilla varustettuja kuten leveä renkaiset Fat Scootterit jotka kulkevat kansainvälisesti nimellä Citycoco. Muutamia tunnettuja tuote merkkejä suomessa on mm: Ego, Kontio, E-Fox, Skand ( Skogo ) ja monia muita. Myös 45km/h kulkevat sähkömopot ovat pääasiallisesti varustettu napamoottorilla.

Ketju, vetopyörästö tai hihnavetoisia moottoreita käytetään usein kevyt sähköajoneuvo luokassa mönkijöissä, halvoissa sähköpotkulaudoissa, senioriskoottereissa, 3 tai 4 pyöräisissä mopoissa sekä joissakin mopoissa. Toki kaikki keskimoottoriset sähköpyörät ovat myös ketjuvetoisia, mutta tässä artikkelissa keskityn enemmän kevyt sähköajoneuvoihin. Näitä merkkejä ovat mm: Skand, Pyrkijä, Juro, Rally,

Yhteistä kaikissa harjattomissa moottoreissa on se, että moottorin sisällä on Hall antureita joiden tehtävä on mm: liikkeelle lähtiessä haistella kumpaan suuntaan moottori lähtee vetämään. Ilman Hall antureita moottori voi jäädä tärisemään paikallaan kaasua painettaessa. Hall anturi myös kertoo ohjaimella staattorin asennon jolloin vaiheiden ohjaus on tarkempi ja alavääntö kasvaa. Hall anturi antaa myös usein signaalin nopeusmittarille.

Hall anturi on periaatteessa ainoa moottorin osa joka voi mennä rikki ja rikki mennessään moottori ei toimi oikein. Yleisimpiä oireita on se, että kaasua painettaessa moottori vain nykii ja yrittää liikkeelle, mutta ei lähde vetämään normaalisti. Onneksi tämä on helppo mitata ja todeta myös itse.

Kun moottori oireilee edellä mainitulla tavalla, niin tarvitsemme lähinnä yleismittarin vian todentamiseen. Yleismittareita voi ostaa lähes mistä vaan nykyaikana mm: Clas Ohlson, Biltema, Motonet, Tokmanni jne ja hinta taso on n: 10-20e edullisimmillaan. Yleismittari on kätevä myös akku tai laturi vikojen tutkinnassa joten sellaisen hankkiminen kotiin jossa ajetaan sähköajoneuvoilla ei välttämättä ole huono ostos.

Laita Yleismittarin asetus tasajännite alueelle jonka merkki on V ja sen alla tasainen viiva. Yleismittarissa on myös V jossa aaltoviiva alla, mutta se on tarkoitettu vaihtosähkön mittaukseen. Hall antureissa ja akuissa sekä akkulatureissa kulkeva jännite on tasavirtaa.

Hall anturin käyttämä jännite on 5v joten aseta yleismittarin valitsin tasajännite arvoon 20v.

Hall antureille menee yleisesti yhteensä 5 ohutta johdinta ja ne ovat yleensä yhdessä pikaliittimessä. Värit ovat musta, punainen, keltainen, vihreä ja sininen.

Tyypillinen kiinalaisen mootorin / ohjaimen 5 napainen Hall anturi
Usein sähköpotkulaudoista tai pienistä sähköpyörien ohjaimista löytyvä Hall anturin liitin.
Kuvassa isompi liitin on mm: Kellyn moottorinohjaimissa ja toinen tyypillinen perus liitin kiinalaisissa moottoreissa ja ohjaimissa.

Nyt palataankin mittaamiseen. Helpointa vika on todentaa jos moottorinohjain sekä moottori ovat edelleen kytkettyjä kiinni, eli älä irroita tai avaa moottoria vielä tässä vaiheessa. Nosta mitattavan laitteen vetävä rengas / akseli ylös, niin että pystyt käsin pyörittämään moottoria.

  1. Laita yleismittarin punainen mittajohdin Hall anturien kaapelien punaiseen liittimeen ja musta mittajohdin mustaan liittimeen. Laita Yleismittarin valitsin tasajännite arvoon 20v. Laita skootterista virrat päälle ja katso yleismittarin antama lukema. Sen pitäisi olla n: 5v. Se voilla vähän alle tai yli myös.
  2. Jos sait arvoksi n:5v, niin siirrä nyt Yleismittarin punainen mittajohdin keltaiseen liittimeen. Musta mittajohdin saa koko ajan kiinni mustassa, eli maadoituksessa. Nyt Yleismittari voi näyttää arvoa 0 ja viiden välillä. Pyöritä moottoria hitaasti ja katso että että lukema vaihtelee 0 ja 5v välillä moottoria pyörittäessä. Tuolloin arvo on normaali ja Hall anturi on kunnossa.
  3. Tee sama mittaus nyt vuorotellen Vihreälle ja Siniselle johtimelle. Jos et saa mitään arvoa tai arvo on koko ajan tasan 5v eikä muutu moottoria pyörittämällä, niin kyseinen Hall anturi on tuolloin rikki.

Toisinaan vika voi olla myös ohjaimessa ja saamasi arvo voi olla kaikissa antureissa tasan 5v eikä vaihdu vailla moottoria pyörittää. Harvoin kaikki anturit ovat kerralla rikki ja tämä voi kertoa myös viasta moottorinohjaimessa.

Ollaksesi varma onko vika moottorissa tai ohjaimessa, niin voi myös ostaa tälläisen testerin asian tutkimista varten. https://pekansahkokiituri.fi/tuote/hall-anturi-moottori-testeri/

Hall antureiden toiminnan mittaaminen testerillä

  1. Kytke moottorilta tuleva Hall anturin pikaliitin kiinni mittarin vastaavaan liittimeen.
  2. Kytke testerin virtanappi 1 asentoon
  3. Pyöritä nyt hitaasti moottoria käsin. Nyt Hall antureiden a / b /c led valojen pitäisi vilkkua vuorotellen. Jos jokin led valoista ei vilku tai palaa jatkuvasti moottorin asennosta riippumatta, niin tuolloin on syytä epäillä Hall anturin vikaa.

Voit vielä varmistaa ylemmän ohjeen mukaan Hall anturin toiminnan yleismittarilla. Molemmat mittatavat tukevat toisiaan.

Moottoreissa on yleensä 3 Hall anturia. Alla tyypillinen kuva Hall anturista sekä sen sijoituksesta moottoriin.

Hall anturin vaihtaminen ei ole aivan joka miehen työtä, vaan vaatii jonkin verran osaamista mekaniikan ja sähkötekniikan saralta. Moottori on purettava ja Hall anturit purettava moottorista sekä irroitettava piirilevyltä sekä uudet anturit tinattava takaisin piirilevylle. Vaihtoehto on ostaa myös kokonaan uusi piirikortti jossa on kolme uutta Hall anturia. Yleensä suositellaan vaihtamaan kaikki uusiin, koska yhden anturin vaihto on melkoisen työläs ja aikaa vaativa työ ja sitä ei mielellään montaa kertaa tee peräkkäin. Eri kokoisissa moottoreissa on erikokoiset piirikortit ja ne täytyy yleensä tilata moottorin koon tai mittojen mukaan jotta ne asettuvat moottoriin niille varatuille paikoille.

Tämä artikkeli oli enemmän johdanto siihen kuinka Hall anturien toiminta mitataan ja mahdollinen vika todetaan. Jätä vaihtotyö ammattilaiselle, jos et ole varma siitä mitä teet.

Vastaa

Myös nämä saattaa kiinnostaa