Bensamönkijän konversio sähkölle ilman hitsaamista. Katso miten :)

Jaa kavereille...

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Tässä blogissa näytän kuinka voidaan asentaa sähkömoottori 110cc kiinalaiseen mönkijään. Bensamoottorilla varustetulla mönkijällä ei saa ajaa kadulla, mutta vaihtamalla siihen maksimissaan 1000w nimellisteholtaan olevan moottorin se muuttuu kevyt sähköajoneuvoksi. Tuolloin liikenteessä saadaan ajaa pyöräilijän säännöin kevyen liikenteen väylillä. Kevyt sähköajoneuvo ei vaadi rekisteröintiä eikä vakuutusta vaan kuuluu kotivakuutuksen piiriin. Omat vahingot korvaa vapaa-ehtoinen tapaturma vakuutus.

Muita vaatimuksia tieliikenteessä on nopeusrajoitus 25km/h. Maksimileveys 80cm. Ajovalo edessä, soittokello ja heijastin takana.

Aihio johon moottori vaihdettiin on ns: 110cc nuorisomönkijä.

Tekniikaksi valittiin hyväksi havaittu 750w 48v sähkömoottori ohjaimen kanssa. https://pekansahkokiituri.fi/tuote/sahkomoottori-kit-750w-48v/

Vakio moottorinohjain antaa moottorille huipputehoa n: 1800w joka mahdollistaa hyvän vetokyvyn ja mäennousu kyvyn. Moottorinohjaimessa on myös peruutusvaihde sekä 3-asentoinen nopeuden valitsen. Moottorissa on vakiona alennusvaihteisto 1/6 ja 420 ketjulla varustettu 14 piikkinen ratas.

Mönkijässä oli aiemmin toinen sähkömoottori, joten kaasukahva oli vaihdettu aiemmin sähköiseen. Tässä projektissa keskitytään tekemään moottorin asennus alkuperäiseen moottorin kiinnikkeisiin ilman hitsausta.

Koska moottoria pitää hieman nostaa ylöspäin ketjulinjan takia, niin valitsin moottorin pediksi 25mm x 25mm neliöputkea ja niiden alle 6mm x 40mm lattarautaa. Neliöputket 220mm pitkät ja lattaraudat 170mm pitkät.

Tässä mallaillaan paikkaa putkille.

Tässä alkuperäinen moottorin paikka kiinnitysreikineen.

Ensin porataan lattarautaan reiät alkuperäisille paikoille . 8mm on alkuperäinen pulttien halkaisija ja sitä ei tarvinnut muuttaa.

25mm x 25mm neliöputkeen porattiin reiät moottorille. 10mm halkaisija. Keskimmäinen pultti kiinnittyy moottorin lisäksi lattarautaan. Putken etupäähän porattiin 8mm reiät lattaraudalle. Kaiken kaikkiaan 8mm ja 10mm reikiä porattiin 14kpl tätä projektia varten.

Moottorin kiinnitysreiät ovat soikeat kuten myös mönkijän rungossa olevat kiinnitysreiät. Tämä mahdollistaa moottorin paikan säädön poikittain oikeaa ketjulinjaa varten. Irtoketjulla tarkistettiin oikea ketjulinja.

Kun huomattiin, että reiät osui kerralla kohdalleen maalattiin raudat ensin sinkkispray pohjamaalilla ja lopuksi pintaan vedettiin vannehopea kun sitä sattui hyllyssä olemaan 🙂

Koska moottorissa on 1/6 alennusvaihteisto ja akselin päässä vakiojännitteellä on n: 480rpm, niin matalilla mönkijän renkailla tiedettiin jo etukäteen että huippunopeus jää pieneksi. Tavoite nopeushan oli 25km/h. Mönkijän omistaa 9v poika joka kulkee sillä kouluun ja kavereille, joten se on ihan riittävä kaupunkiin. Hyllyyn oli tilattu etukäteen 20 piikkinen eturatas ja se vaihdettiin moottoriin.

Koska moottorin paikka muuttui hieman eteenpäin ja eturatas vaihtui isommaksi joutui alle puoli vuotta vanhoja ketjuja jatkamaan muutaman lenkin. Hyllyssä oli ylimääräinen ketjuliitin ja aiemmin lyhennetty saman ketjun pätkä josta otettiin jatkopala. Motonetistä tai MP liikkeessä saa 420 mopon ketjua hyllytavarana 10-20e tarvittaessa.

Nyt moottori oli pultattu oikealle paikalle oli aika keskittyä sähköhommiin. Kuvassa näkyy moottorilta moottorinohjaimelle menevä johtosarja jossa on 3- vaihekaapelia, vihreä, keltainen ja sininen. Samassa rimassa on myös akun + ja – . Ohuet kaapelit jotka tulevat moottorilta ovat Hall-antureiden vaiheet sekä 5v plus sekä miinus.

Muita kytkettäviä kaapeleita olivat: Kaasukahvan 3-napainen kaapeli. Ohjaustangon kytkimeltä on / off katkaisijan kaapeli peruutusvaihdetta varten. Herätinvirta virtalukolta moottorinohjaimen herätin kaapeliin.

Tämän jälkeen oli enää jäljellä koeajo. Tuolla lumisateessa mönkijä jaksoi edetä hyvin pito vaikeuksista huolimatta ja GPS, n saatiin huippunopeutta tasan 20km/h. Maksimiteho oli mittarissa 1800w joten lupaukset pitävät paikkansa. Vielä olisi hieman viilamista huippunopeudessa, mutta ajelee sitä kaupungissa näinkin. Vaihtoehtoja on pienentää takaratasta n: 10 piikkiä tai nostaa käyttäjännite 48v -> 60v. Tämä tosin vaatii moottorinohjaimen vaihdon 60v versioon.

Akkuna mönkijässä on 48v 25ah salkkuakku joka on tehty Samsungin 50E kennoilla. Mönkijässä ei ole vielä paikkaa tehty uudelle akulle, joten tässä testiajossa se on kiinni mustekaloilla 😉 Vanhan akun paikka oli tankin alla omassa kiinnikkeessä, mutta se oli kapasiteetiltaan liian pieni 48v 13ah.

Maksimivirtaa uudesta akusta voi ottaa 50a ja tämän moottorinohjaimen maksimivirta 38ampeeria on akulle sopiva. Mönkijän energian kulutus on n: 30- 35Wh / km ja tällä 1200Wh akulla ajaa n: 35-40km. Se riittää hyvin 9v pojan viikottaisin ajoihin 🙂

Aikaa moottorin kiinnikkeiden tekoon, ketjujen lyhentämiseen, moottorinohjaimen asennukseen ja sähköjen kytkemiseen meni n: 8 tuntia. Lisäksi on edessä uudelle akulle kiinnikkeen teko. Kaasukahva oli aiemmin asennettu, mutta sen asentamiseen menee n: 30min kaapelinvetoineen yksinkertaisesta rakenteesta johtuen. Periaatteessa projekti on läpivietävissä yhtenä pitkänä työpäivänä, mutta jos teet tätä ensikertaa, niin varaudu 2-3 työpäivään.

Projektissa ei tehty yhtään hitsausta ja kaikki liitokset tehtiin pulttikiinnityksellä. Halusin esitellä tämän tavan toimia koska kaikilla ei ole käytössä hitsauskonetta. Tämä asennustapa toimii ainakin mönkijöihin joissa on ollut Honda Type moottori pohjakiinnityksellä.

Sähkökonversioon tarvitset Sähkömoottorin, moottorinohjaimen, sähköisen kaasukahvan sekä akun. Mahdollisesti myös erilaisia rattaita välityksen muuttamiseen. Lisäksi lattarautaa ja neliöputkea pienet pätkät. Pylväsporakoneella saa tehtyä suorat reiät, mutta tarkka mies voi porata ne käsipelilläkin. Lisäksi pohjamaalia sekä pintamaalia. 10mm sekä 8mm pultteja, prikkoja ja muttereita. Lisäksi sähköjohtoa ja liittimiä jos joudut muuttamaan johdotuksia.

Koska alkuperäiset valot toimivat 12v niin mönkijään täytyy asentaa myös jännitteenalennin https://pekansahkokiituri.fi/tuote/jannitteenalennin-36-72v-12v/

Tämä siksi, että 48v jännitteellä valot pimenesivät hetkessä 🙂 Jännitteenalentimen myötä on mahdollista asentaa myös muita varusteita, kuten puhelimelle USB laturi ( ja puhelinteline ) , tupakansytytin pistoke, alustavalot, lisävalot yms yms

Tänään viimeksi otin omasta mönkijästä virtaa jännitteenalentimen kautta 12v ilmakompressorille. Satuin parkkihallissa huomaamaan auton omistajan autonsa vieressä jossa takarengas oli tyhjä. Tarjosin renkaan täyttöapua jotta hän pääsisi jatkamaan matkaa huoltoasemalle. Samalla tuli päivän hyvä työ tuli tehtyä 🙂

12v ilmakompressori tosin vaatii kaksi jännitteenalenninta rinnan kytkettynä suuren virrankulutuksen vuoksi.

Tässä tämä moottorin asennusprojekti. Jos kysymyksiä heräsi, niin laita viestiä kommentti osioon. Hyvää päivänjatkoa 🙂

Tällä artikkelilla on 2 kommenttia

  1. Jani Leppänen

    Kasasitko akun itse vai joku valmis paketti ja paljon tuli akulle hintaa?

  2. Pekka Valkeapää

    Itse kasasin Samsungin 50E kennoilla söpöön pieneen pakettiin. Tälläinen salkkuakku. En voi oikein sanoa akulle muuta kuin myyntihinnan kun rakennan näitä myös työkseni, mutta jos työlle ei laske hintaa, niin on se vähän edullisempi kuin tuo 750e 😁 Tämä ei ole pieni akku kuitenkaan vaan siinä on enegiaa 1200Wh. Vertailuna: Boschin 504wh sähköpyörän akku maksaa lähes saman verran.

    https://pekansahkokiituri.fi/tuote/48v-25ah-1200wh-salkkuakku/

Vastaa