Suomen ( maailman? ) suurin Fat Scooterin yksittäinen akku projekti.

Jaa kavereille...

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Fat Scooter / Citycoco / Sähköskootteri mitä nimiä näillä lieneekään.. Sellainen leveärenkainen sähköllä toimiva härveli kuitenkin johon tehtiin niin suuri akku kuin oli mahdollista sekä nostettiin käyttöjännite samalla kertaa 60 voltista 72 volttiin.

Tässä siitä projekti tarinaa:

Akku teema on ollut viime aikoina vahvasti läsnä. Sain tehtäväksi tehdä 72v akun saamineni mittojen mukaan Fat Scooteriin. Tilaaja itse asustelee Vantaalla joten piti luottaa että saamani mitat pitävät paikkansa 🙂

Vaikka itselläni on myös Fat Scooter, niin en voinut luottaa siihen että sen akkukotelon mitata olisivat samat. Tämä siksi, että Fat Skoottereiden valmistajia on Kiinassa useita joten mitatkin vaihtelevat valmistajan mukaan. Tarkista siis aina oman akkukotelosi mitat ennen tilausta.

Kyseisessä Fat Scootterissa on alunperin ollut 60v akusto kahdella 20ah akulla. Akkujen sisältämä energiamäärä lasketaan näin: 60v x 20ah x 2kpl = 2400Wh eli akkujen sisältämä energiamäärä on 2400 Wattituntia. Toinen akku on jalkatilassa ja toinen penkin alla mutta nyt tämä uusi akku tehtiin vain jalkatilassa olevaan koteloon.

Saatavilla olevan tilan puitteissa kapasiteettia siihen saatiin 72v 35ah, eli 2520Wh. Näin ollen yhteen akkuun saatiin enemmän energiaa kuin kahteen alkuperäiseen akkuun yhteensä 😁 Luulen että tämän suurempaa yksittäistä akkua ei kukaan ole vielä Fat Scooteriin rakentanut.

Jos tämäkään ei vielä riitä, niin optiona siinä on vielä kennottaa penkin alla oleva 60v 20ah akku uudelleen 72v jännitteellä. Yhden penkin alle laitettavan akun olen tehnyt toiselle asiakkaalle ja siihen saatiin mahtumaan 72v jännitteellä 1760Wh energiaa.

Rauhallisesti ajamalla tuollainen Fat Scooter kuluttaa n: 20-25Wh / km niin tuolla 2520wh akulla ajelee n: 100-125km.. Reippaammalla kaasulla vähän vähemmän, mutta riittänee varmasti suurimmalla osalla päivän tai parin ajoihin 😆 Kennoina käytettiin jälleen Samsungin suuri kapasiteettisia 35E kennoja.

Rinnan kytkettävät kennot liimattiin toisiinsa ja kennorivit eristetettiin toisilla kaksinkertaisella kapton teipillä. Tämän jälkeen kennorivit liimattiin sarjaan ja koko paketti teipattiin vielä kasaan. Näin ei tapahdu kennojen elämistä rankoissakaan olosuhteissa ja kennot eivät hankaudu toisiaan vasten.

10kpl Samsungin 35E kennoja rinnan ja 20kpl sarjaan. Tässä hahmotellaan mittoja ja akun tulevaa kokoa.

Akun kaapelointi tehty ja bms kytketty. Akku suojattu Kapton teipillä. BMS asennettu akun oikaan laitaan.

Kapton teipin jälkeen akun päälle laitettiin eristeteippi sekä 3mm solukumi. Saumat tiivistettiin suojateipillä. Asennuspaikka on jalkatila, niin emme halua akun sisälle vettä.

Lopuksi akun päälle laitettiin kestävä PVC muovi. Virtaliittimenä XT-60 ja Latausliittimenä Xt-60. Asiakkaalle tehtiin mukaan myös johtosarja akulta skootterin omaan kaapelointiin. Sulakkeeksi valittiin 70a MAXI sulake.

Tämän jälkeen akku ladattu täyteen, toimivuus testattu ja lähetetty asiakkalle. Toivotamme asiakkaalle paljon tyytyväisiä kilometrejä 🙂

Tällä artikkelilla on 2 kommenttia

  1. Jorma

    Hei,
    Komea akku!
    Miten jos talo palaa tuota akkua kotona ladatessa, niin onko vakuutuksesi kunnossa? Akun tekijänä ja myyjänä kun vastaat akun aiheuttamista vahingoista.Kuinka pitkä takuu akulla on, kai se on balansoitu ennen toimitusta. Mikä BMS siinä muuten on?

    1. Pekka Valkeapää

      Ensijaisesti tehdään akut niin että vahinkoja ei tapahdu, mutta kyllä. Minulla on vastuuvakuutus tekemilleni töille. Kennot ovat rakentaessa varastojännitteessä joten kaikissa on lähtökohtaisesti sama jännite. BMS hoitaa balansoinnin tarvittavaa. Käytän kolmen eri valmistajan BMS piirejä ja otan jokaiseen akkuun tarpeiden mukaisen versio.

      Käytettyjä akkuja korjatessa tai käytetyillä kennoilla tehtäessä voi olla tarve tehdä balansointi erikseen, mutta uusilla merkkikennoilla tehtäessä en ole havainnut balansoinnin tarvetta erikseen.

Vastaa