Jaa postaus kavereille...

Tietoa kevyt Sähköajoneuvoista

Lähdemme tutustumaan tarkemmin kevyt sähköajoneuvoihin. Mitä ne on, missä niillä ajetaan, tarvitaanko vakuutus, mikä niiden teho on, kuinka lujaa niillä saa ajaa jne jne. Kaikkeen löytyy vastaus tästä..ja eikun lukemaan 🙂

Aluksi laitan tähän alle lainauksen Traficomin sivuilta.

Kevyet sähköajoneuvot

Kevyitä sähköajoneuvoja ovat muun muassa erilaiset itsestään tasapainottuvat ”Segway-tyyppiset” henkilökuljettimet, sähköpotkulaudat, yksinomaan iäkkäiden henkilöiden tai liikuntarajoitteisten käyttöön tarkoitetut kolmi- tai nelipyöräiset skootterit, sähkörollaattorit sekä muut vastaavat ajoneuvot.

Isompia, enintään 25 km/h kulkevia ja max. 1 kW tehoisia kevyitä sähköajoneuvoja käytetään polkupyöräilijän liikennesäännöillä, eli oikea paikka näillä laitteilla liikkumiseen on pääsääntöisesti pyörätie. Tosin kävelyvauhtia liikuttaessa itsestään tasapainottuvilla laitteilla saa käyttää myös jalkakäytävää.

Etuvalo on pakollinen, mutta myös takavaloa olisi hyvä käyttää. Myös henkilöön kiinnitettävät valaisimet ovat sallittuja, esimerkiksi otsalamppua voi hyvin käyttää ajovalona. Kevyissä sähköajoneuvoissa pitää olla äänimerkinantolaite ja heijastimet.

Laitteessa ei saa olla istuinta, jos se ei ole esimerkiksi itsestään tasapainottuva, tarkoitettu maastokäyttöön ja käytettäväksi päällystämättömillä teillä tai tarkoitettu yksinomaan liikuntarajoitteisten käyttöön.

Kevyille sähköajoneuvoille ei tarvitse eikä voi ottaa liikennevakuutusta.

Yllä oleva teksti oli suoraan Traficomin sivuilta: Sähköiset liikkumavälineet.

Vakuutus: Kevyt sähköajoneuvoa ei tarvitse vakuuttaa erikseen vaan se kuuluu kotivakuutuksen piiriin kuten polkupyörä ja sähköavusteinen polkupyörä. Kotivakuutus korvaa sinun muille aiheuttamat vahingot.

Vapaaehtoinen tapaturma vakuutus taas korvaa omat omat vahingot.

Huom: 250-1000w kaasukahvalla varustettu Sähköpyörä vaatii erillisen liikennevakuutuksen. ( L1e-a )

Teho: Kevyt sähköajoneuvon moottorin nimellisteho on 1000w. Hetkellinen teho, eli käytännössä mäennousukyky voi olla enemmän kuin 1000w.

Itse olen mitannut moottorista jonka ilmoitettu teho on 1000w reilu 2200wattia. Samoin 750w moottorista olen mitannut 1500w hetkellistä tehoa. 250w napamoottori taas otti isossa mäessä 540w huipputehoa. Myös kaikkien suurien valmistajien 250w sähköpyörät antavat huipputehoa 500-800w, eli vähintäänkin kaksinkertaisen tehon nimellistehoon nähden ja se on täysin laillista.

Teho käytännössä: Ajettaessa tasaisella 25km/h kaksipyöräisellä kevyt sähköajoneuvolla on moottorin ottama teho n: 200-500w kuormasta ja rengastuksesta riippuen. Eli moottori ei käytännössä normaalissa ajossa ota kuin osan saatavilla olevista tehoista. Vastatuuli, kaveri kyydissä, heikkokuntoinen tie ja tietysti mäet nostavat moottorin tehon tarvetta. Huipputehoa tarvitaan yleensä isompia mäkiä noustessa ja kiihdytettäessä nopeasti, mutta tehon tarve on aina hetkellistä.

Nopeus: Kevyt sähköajoneuvon nopeus on rajoitettu suomessa 25km/h. Se on sama kuin sähköavusteisella polkupyörällä sekä sähköpyörällä. Vaikka nopeus ei ehkä pitkillä suorilla tunnun kovalta, niin kaupungissa se on yllättävän kova. Risteysalueilla ja jalankulkijoiden joukossa ajossa suosittelen ajamaan rauhallisemmin vaikka laki ei sitä vaadi. Monesti hiljainen takaa lähestyvä kulkuneuvo helposti säikyttää muut tiellä kulkijat, myös koirat, joten muut tiellä on hyvä ottaa huomioon ja sovittaa nopeus aina tilanteeseen sopivaksi.

Ja vielä vähän nopeudesta. Mopoja ja menopelejä on viritetty aina. Niin myös kevyt sähköajoneuvoja sekä sähköpyöriä. Haluan kuitenkin ehdottaa seuraavaa. On täysin laillista, että laitteesta voi valita nopeuden 25km/h tai ei nopeusrajoitusta. Samalla tavalla teemme valinnan myös muilla ajoneuvoilla vaikka niissä ei olekaan nopeusrajoitusta. Teillämme kuitenkin on. Lähes jokainen auto ja moottoripyörä kulkee suurempia nopeuksia kuin teillämme oleva huippunopeus 120km/h on. Käyttäjä kuitenkin tekee valinnan itse millaista nopeutta ajaa. Hän voi valita laillisen tai laittoman nopeuden.

Sama koskee sähköajoneuvoja. Koska maastossa saa ajaa lujempaa kuin 25km/h, niin onhan se nappi siinä mukava kun maastossa voit ajaa lujempaa ilman että nopeus hakkaa koko ajan rajoitinta varten. Poistumalla maastosta taas voidaan laittaa laillinen 25km/h nopeus päälle. Eli nyt ei tarvitse maastoon omaa laitetta joka peräkärryssä kuljetetaan metsän laitaan, vaan voit ajaa kotoa maastoon ja maastosta takaisin ja täysin laillisesti.

Mitat: Kevyt sähköajoneuvon maksimileveys on 80cm ja maksimipituus peräkärryn kanssa 4m. Matkustajia laitteessa saa olla niin monta kuin on istumapaikkoja. Matkustaja määrää ei ole rajattu. Peräkärryssä voi myös kuljettaa matkustajia kunhan vetävässä laitteessa on kaksi erillistä jarrulaitetta. Aiemmin peräkärryssä ollut matkustajan painoraja 50kg poistui 1.6.2020.

Alla on muutamia kuvia omista ja rakentamistani kevyt sähköajoneuvoista.

  1. kuvan Fat Scooter on tyypillinen kevyt sähköajoneuvo jota näkee sähköpotkulautojen lisäksi eniten liikenteessä. 1000w 60v.

2. kuvan kevyt sähköajoneuvo, eli tuttavallisemmin mönkijä on tehty lasten mönkijän rungosta. Sillä on ajettu jo reilu 3 vuotta kestä talvet. Runkoa on jatkettu 40cm ja pitkän penkin ansiosta 3 henkilöä saa matkustaa siinä laillisesti. Tavarat mahtuu kyytiin boxiin tai penkin alle ja optio on myös peräkärrylle. Moottori BM1412ZXF 1000w 48v. Moottorinohjain Kelly KLS7212.

3. kuvassa on 9v pojan mönkijä 1000w Honda Type moottorilla. Tämä on hyvin helppo Swappi kun kone käy suoraan alkuperäisille kiinnikkeille. Kaasukahva virtalukolla ja 48v 13ah Li-ion akku.

4. kuvassa on ns: Tallijämä projekti jossa on skootterin runko, motocross pyörän takahaarukka ja rengas, mönkijän penkki, jalkatappeina motocross pyörän ohjaustanko yms yms nurkista löytyvää sälää. Tähän ei saanut ostaa mitään vaan kaikki piti löytyä tallin nurkista. Moottori BM1418ZXF 750w 48v. Moottorin ohjain vaihtuu aina kun tekee mieli testata jotain uutta. Tässä myös kiinteät stereot 2 x 20W bluetooth vahvistimella.

5. kuvassa sähköistetty Kick bike. 250w alennusvaihteellinen napamoottori ja 48v moottorinohjain. Kulkee ja rullaa hyvin

6. kuvassa asiakastyö. 50cc polttomottori poistui 1000w sähkömoottorin tieltä. Runkoa jatkettu 40cm. Sama hyväksi havaittu tekniikka kuin omassa mönkijässä. Moottori BM1412ZXF ( tulossa valikoimaan ) Moottorinohjain Kelly KLS7212

7. kuvassa Chopper. Sen 50cc 2-t moottori sai väistyä 750w 48v moottorin tieltä. Akku piilotettu alkuperäisen ”moottorin” sisään. Tuo V2 lohko on vain muovijäljiltemä 🙂

8. Sähköskootteri muutettu Trikeksi. Tässä on 800w 24v sähköinen taka-akseli. Moottorinohjain on 40a 36-72v jännitteellä toimiva bluetooth ohjalmoitava.

Vastaa