Jaa postaus kavereille...

Mistä Kaikki alkoi..

Perustin Pekan Sähkökiiturin Toukokuussa 2020. Se miten tähän pisteeseen päädyttiin on matka joka alkaa jo vuodesta 2006. Tuolloin rakensin ensimmäisen sähköllä liikkuvan kulkuneuvon joskin lähinnä hupimielessä. Kyseessä oli sähköllä liikkuva toimistotuoli johon asennettiin nahkainen nojatuoli sekä kattava viihdelaitteisto. Nojatuoli varustettiin mm: Karaoketoiminnalla varustetulla autosoittimella, 7″ LCD näytöllä, 4″ koaksiaalikaiuttimilla, 10″ Subwooferilla ja useilla led-valoilla.

Tällä kävin useissa tapahtumissa ja sain muutaman palkinnonkin. mm: American Car Show, Tampereen Hot Rod Show, erilaiset hifitapahtumat ympäri suomea sekä Stadin Cruisingeissa olin vakiokävijä.

Olosuhteinen muututtua tämä tuoli tuli purettua ja myytyä osina ja sen jälkeen oli muutama vuosi hiljaiseloa sähkömenopelien saralla. Kipinä oli kuitenkin saatu.

Poikani syntyi vuonna 2011 ja kuljimme paljon polkupyörällä ja peräkärryllä. Usein teimme viikonloppuisin pitkiä retkiä 20-40km päivässä ja täytyy sanoa, että kesäkuumalla kärry perässä isille tuli vähän kuuma. Siksi aloin miettiä voisiko asiat tehdä helpommin ja aloin hahmottelemaan 3-pyöräistä fillaria jossa isi ja poika istuisivat vierekkäin. Samalla sen piti olla vähän erilainen 

2013 aloin keräämään osia ja hahmottelemaan runkoa. Samana keväänä tein ensimmäiset koeajot pojan kanssa. Pyörä muuttui vuosien aikana monta kertaa. Ensimmäisessä voimansiirtoratkaisussa siinä oli 1000w napamoottori edessä. Muutettuamme mäkiseen Lappeenrantaan rakensin 1000w moottorin perään alennusvaihteiston ja johan alkoi Lappeenrannan mäetkin nousta mukavasti ylös. Varusteiksi vuosien aikana valikoitui mm: kiinteä katto jossa 100w aurinkopaneeli joka latasi hupiakkua. Pyörässä oli näes kiinteät stereot neljällä kaiutimella, pienellä subbarilla ja vahvistimella. Toki myös led-valoja sopiva määrä sekä puhelimen lataus, ilmakompressorille virtaliitäntä yms yms.

Pyörällä ajettiin pääasialla kesällä kun eturenkaassa oleva veto ei riittänyt talvella viemään mäkiä ylös. Siitä lähti sitten idea rakentaa ympärivuotinen peli. Seuraava projekti oli lastenmönkijä joka monien vaiheiden jälkeen on valikoitunut pääasialliseksi kulkineeksi sen monipuolisuuden takia. 100% lukko takana takaa hyvän etenemiskyvyn nappularenkaiden kanssa talvella. Jatketussa rungossa on paikat kolmelle henkilölle sekä tavaraboxi takana. Myös peräkärrylle on optio ja sillä vedetäänkin kahta erilaista kärryä tarpeen mukaan.

Tämän jälkeen tuli tehtyä sähköllä kulkeva Kick bike vanhoista pyörien rungoista, 3- pyöräinen Scootteri sähkömoottorilla varustetulla taka-akselilla, pari sähköistä Fat bikeä, yksi sähköpyörä myös vaimolle, 3 sähköscoottereita muutettua kevyt sähköajoneuvoksi, pojalle sähkömönkijä ns: Honda Type sähkömoottorilla, toinenkin sähköinen kick bike ja ostettua myös yksi Fat Scooter käyttöön. Viime kesänä muutin polttomoottori Chopperin sähköiseksi. Tein myös tallijämä projektin jossa käytettiin vain tallin nurkista löytyneitä osia 

Useita erilaisia voimansiirtoratkaisuja tuli kokeiltua vuosien aikana ja yksi kesä tuli ajettua myös aurinkovoimalla. Siten jonkinlainen kokemus ja näkemys näistä härveleistä ja niiden toiminnasta on jäänyt myös takaraivoon. 

Monien vaiheiden jälkeen muutimme pari vuotta sitten Lappeenrantaan Vantaalta. Sammossa kävin opiskelemassa sähkömieheksi ja valmistuin Huhtikuussa 2020. Sain työpaikan myös, mutta globaalin maailman tilanteen vuoksi mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma ja erinäisten syiden vuoksi työpaikka jäi kuitenkin haaveeksi. Siitä lähti kuitenkin idea tehdä harrastuksesta työ ja näin ollen nopealla aikataululla Pekan Sähkökiituri aloitti toimintansa Lappeenrannassa 6.5.2020.

Tähän blogiin tulen kirjoittamaan myös artikkeleita ja neuvoja DIY rakentamiseen ja harrastamisesta yleisesti. Pysy kuulolla 

Vastaa

Myös nämä saattaa kiinnostaa