Kuvaus
Kuvaus
Tekniset tiedot:
- 48V Jännite
- 750W Teho / 20,1A
- Moottorin vapaa kierros 3100rpm / kuormitettu max 2800rpm
- Vaihteisto 1:6 eteen + pakki
- Hammasrattaan max. rpm 480
- Kuormittamaton max kulutus 5A
- Hiiliharjaton sähkömoottori
- Moottorin kiinnitys 145x80mm
- Eturatas 14H
- Takaratas 41H, 4x80mm, reikä 69mm, yksisuuntalaakerin sisähalkaisija 31mm
- Ketju 420
- Takuu 3kk
Omat käyttökokemukset tästä moottorista.
Olen käyttänyt moottoria parissa mönkijässä, Chopperissa sekä skootterissa.
- Moottori on asennettavissa molemmin päin. Kun ratas on asennettu oikealle puolelle toimii moottori normaalisti. Jos moottori on asennettun niin, että ratas on vasemmalla puolella toimii moottori ns: väärinpäin. Tuolloin pyörimisuunta voidaan vaihtaa vaihtamalla kaksi vaihekaapelia sekä HALL kaapelia ristiin. HUOM: Asentaessasi Kelly KLS7212 moottorinohjaimen tämän kanssa se tekee automaattisesti vaiheiden tunnistuksen sekä pyörimisuunta on vaihdettavissa ohjelmasta muutamassa sekunnissa.
- Moottori on vakiona jo hyvin vääntävä ja vetää n: 25km / h kulkevassa kevyessä sähköajoneuvossa ja peräkärryssä pari aikuista ja pari lasta. Mäen nousu kyky hyvä.
- Moottorissa on 1/6 alennusvaihteisto mikä tiputtaa moottorin kierrokset 2800rpm -> 480rpm akselin päässä. Isopyöräiset mopot kulkevat luultavasti vakiovälityksellä n: 25km/h, mutta pienirenkaiset mönkijät yms voivat kulkea vakio välityksillä jopa alle 15km/h. Tuolloin nopeuden kasvattamiseen on muutamia vaihtoehtoja. Välityksen muuttaminen rattailla tai käyttö jännitteen nostaminen 48v -> 60v tai 72v. Meiltä löytyy myös 20 piikkistä ratasta valikoimasta
- Moottorin leveys on 258mm mikä kannattaa huomioida pienissä ja kapeissa kulkuneuvoissa. Moottorin pääty tulee tuolloin jonkin verran rungon ulkopuolelle, mutta ei yleensä haittaa käyttöä.
Jännitteen nosto luokitellaan viritykseksi ja siten se tiputtaa takuun pois, mutta itse olen ajanut kyseistä moottoria molemmilla 60 ja 72v jännitteillä ilman ongelmia. Tämän testin jokainen tekee omalla vastuulla!
Vakio moottorinohjain antaa maksimi virtaa 38ampeeria ja olen kokeillut ajaa moottoria myös 50a ja 60a ja jopa 95a virroilla ilman ongelmia. Tehohan tietysti nousee näissä virityksissä mikä on huomioitava tieliikenne käytössä. 72v jännitteellä kaksipyöräisessä koeajopenkissä se kulki 42km/h, mutta pidemmillä välityksillä olisi potentiaalia kovempiikin nopeuksiin jos rakentaa metsäpeliä
Jos etsit edullista ja vääntävää moottoria, niin tämä on hyvä vaihtoehto. Muihin halpoihin moottoreihin verraten tässä on muutamia etuja.
1. Ketjut ovat ns: vakiotavaraa joita saa Motonetistä ja kaikista MP-liikkeistä. Samoin takarattaita saa usein hyllytavarana menopeleihin jos välitystä pitää muuttaa.
2. Moottori on vakiona vääntävä. Se nousee isommatkin mäet nätisti ylös kun taas sen 1000w tehoiset halvemmat kilpailijat työnnetään sama mäki ylös. ( meillä on oma testimäki )
3. Moottorinohjaimessa on vakiona pakki.
4. Moottorissa on viristyspotentiaalia jos vakio nopeus tai tehot eivät riitä. Toki omalla vastuulla edelleen ja olisi hyvä tietää mitä tekee : )
Arviot
Tuotearvioita ei vielä ole.