Monitoimimittari 200a

Nyt uudempi malli varastossa!! Suurempi virta ja laajempi jännitealue!! 

Monitoimimittari 200a Shuntilla. Mittaa jännitteen, ampeerit, tehon sekä akusta kulutetun energian. Soveltuu niin sähkömenopeleihin kuin aurinkosähköjärjestelmiin tai mihin muihin tahansa laitteisiin jossa käytetään akkua.

Tee kapasiteetti testi ostamallesi akullesi.. Mittaa moottorinohjaimesi antama todellinen teho tai laske menopelisi keskikulutus matkasi ei lopu kesken 🙂

Mittarin mukana kytkentäohjeet ja käyttöohjeet.

39,90 Sis Alv./VAT

Kuvaus

Tämä malli 200a Shuntilla.

HUOM: Tämä malli ei ole vesitiivis, joten ulkokäytössä suosittelemme asentamaan mittariosan vesitiiviiseen muovirasiaan jossa on läpinäkyvä kansi. Pieniä rasioista löytyy mm: Puuilo, Etola,

Mittariosan mitat: 89mm x 49mm x 24mm

Upotusreiän halkaisija: 45mm x 85mm

Shuttinosan mitat: 110mm x 30mm x 23mm

Käyttöalue:

Jännite: 6.5 -200v

Virta: 0-200a

Teho: 0-40000w

Wh: 0-9999Wh

Tämä malli mittaa myös ampeeritunnit, eli Ah sekä käyttöajan.

Miksi tämä mittari? Se mittaa hetkellisen jännitteen, virran sekä tehon. Lisäksi se mittaa akusta otetun energian wattitunteina. Lue alla oleva esittely tuotteesta niin tiedät mitä tarkoitan 🙂

Akkujännite. Esim: 48v akun käyttöalue on 54,6v – 40v. Kun lepojännite alkaa olla alle 45v niin suosittelen ajelemaan laturia kohti 🙂

Ampeerit. Usein moottorinohjaimen päällä lukee esim: 15a tai 20a tai 80a. Mittarilla voi katsoa paljonko oma ajoneuvosi ottaa virtaa erilaisissa ajo-olosuhteissa.  Tasamaalla kulutus on pienempää kuin isoissa mäissä ja usein moottorinohjain antaa maksimiampeerit vasta isolla kuormalla jyrkässä mäessä.

Teho: Ilmoitetaan Watteina. Teho on jännite x virta. esim: 48v moottorinohjaimen päällä lukee 20a. Tuolloin moottorinohjaimen antama teho on 48v x 20a = 960w..Vai onko sittenkään. Monesti sähkömoottoreissa ilmoitetaan niiden teho ja jännite esim: 1000w 48v. Laittamalla mittarin menopeliin kiinni voi yllättyäkin iloisesti ja huomata, että 1000w olikin nimellisteho ja hetkellinen teho siinä isossa mäessä olikin 2200w. Usein moottorinohjaimet antavat moottorille vähintään kaksinkertaisen hetkellisen tehon joka mahdollistaa paremman mäennousu kyvyn. Toki joissakin malleissa 1000w on 1000w.

Tehon mittauksessa on se hyöty, että sen mukaan voidaan mitoittaa akun virranantokyky. Kun huomattiin että 1000w moottoriottikin 2200w huipputehoa, niin se vaikuttaa jonkin verran akun valintaan. 1000w / 48v = 21a ja 2200w / 48v = 45a. Huomattiin, että akku täytyykin mitoittaa 45a mukaan eikä 20a mukaan. Suurin osa kiinalaisista 48v akuista on mitoitettu 1000w mukaan ja niissä on usein 30a BMS. Tämä on hyvä huomioida akkua valittaessa ettei tuhoa uutta akkua liian isolla purkuvirralla.  Tokihan akkuja saa suomestakin customoituna juuri sinun tarpeesi mukaan 🙂

Viimeisenä vaan ei vähäisimpänä mittarin tärkein ominaisuus eli Wattitunti mittari.

Wh on energian yksikkö joka saadaan kertomalla akun jännite ja kapasiteetti ampeeritunteina. Esim: 60v x 20ah = 1200wh.  Mittarilla mitataan siis akusta otettu energia tai ajamalla akun akun tyhjäksi saadaan akun todellinen kapasiteetti.

  1. Kun laitat täyteen ladatun akun kiinni menopeliisi ja ajat akun niin tyhjäksi niin, että akusta häviää virrat, olet saavuttanut akun  todellisen kapasiteetin esim: 60v 20ah akku antoi energiaa 1200Wh.
  2. Laittamalla esim: Sport Trackkerin yms mittaamaan matkaa ja nollaamalla Wh mittarin ennen ajoa pystyt mittaamaan menopelisi energian kulutuksen wattitunteina / km. Esim: Ajat 5km matkan 25km/h nopeutta ja mittari mittasi että energiaa meni tällä matkalla 125Wh. Jakamalla 125wh ajeltulla matkalla 5km saat keskikulutuksen 25wh /km. Voit toistaa saman ottamalla kaverin kyytiin ja mittaamalla nyt samalla matkalla kulutetun energian esim: 145wh /5km = 29wh /km.

Samalla voit laskea akullasi kuljettavan matkan karheasti näin. 60v 20ah akusta tuli ulos 1200Wh. Jakamalla saatavissa oleva energia 1200wh / keskikulutuksella 25wh = saadaan toimintasäde 48km.

Kulutukseen vaikuttaa mm: sää, kuorma, maasto ja kaasukahvan asento 🙂  Näillä ei kuitenkaan ole merkitystä jos seuraat mittarista paljonko energiaa olet kuluttanut. Kun mittarissa alkaa olla 1000wh kulutettua energiaa suosittelen alkaa etsimään pikkuhiljaa latauspistettä tai olemaan ainakin lähellä kotia 🙂

Käyttövinkki. Jos ostat kuitenkin ulkomailta halvan kiinalaisen akun ja epäilet sen kapasiteetin paikkaansa pitävyyttä, niin mittari näyttää todellisen kapasiteetin lahjomattomasti. Usein 20ah akut ovat paljastuneet 15ah akuiksi. Kyllähän ne toimivat ja menevät eteenpäin, mutta jos maksoit 20ah akusta ja sait 15ah akun, niin eihän se ole reilua. Tekemällä asiasta valituksen  ( isot kauppa-alustat Ebay / aliexpress jne ) saat yleensä palautusta kympeistä satasiin riippuen ostamasi akun hinnasta ja huijauksen laadusta ja kas näin, mittari tienasi heti hintansa 🙂

Mittarin mukana tulevat kytkentäohjeet sekä käyttöohje. Asennus vaatii hieman DIY henkeä.  Kysy lisää

Mittarin Shunt osa asennetaan akusta lähtevän miinuskaapelin väliin.

Shuntilta vedetään ohjauskaapelit näytölle ja virtalukon takaa ohjausvirta näytölle.

 

 

Lisätiedot

Paino 1 kg (kilogramma)

Arviot

Tuotearvioita ei vielä ole.

Kirjoita ensimmäinen arvio tuotteelle “Monitoimimittari 200a”

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Kiinnostaako myös...

© 2024 Oikeudet muutoksiin pidätetään.

Powered by Sampo Pro

×
×

Ostoskori

SÄHKÖKIITURI

Laita viesti, niin vastaan sinulle pikimmiten