Jaa postaus kavereille...

Sisilisko Sähköskootterin muutos kevyt sähköajoneuvoksi

Ensimmäinen projekti valmistui tänään. Sisilisko 3kw sähköskootteri muuttui kevytsähkoajoneuvoksi

Tosin aloitinkin sen vasta tänään 13.5.2020 😁 Tähän oli muutokseen liittyvät osat tilattu jo aiemmin joten lähinnä pientarvikkeita tarvittiin lisää tähän projektiin. Aihiona oli Sisilisko sähköskootteri joka oli 3kw moottorilla varustettu mopo. Sitä ei oltu koskaan rekisteröity eikä omistaja enää halunnut laittaa rekisteriin joten siitä tehtiin menopeli kevytsähkökulkuneuvo luokkaan.

Kevytsähkökulkuneuvolla on muutamia kriteerejä jonka puitteissa tulee toimia. Nimellisteho pitää rajoittaa 1000w- Nopeus pitää rajoittaa 25km/h- Maksimileveys 80cm ja pituus 4m. Pakolliset varusteet liikentessä ovat ajovalo edessä ( voi olla myös otsavalo ), soittokello ja heijastin taakse. Nämä tosin kuuluivat jo vakiona Skootterin varustukseen joten niitä ei tarvinnut jälkikäteen lisätä.

Liikenteessä kevyt sähköajoneuvolla ajetaan pyöräilijän säännöillä. Ei tarvitse rekisteröintiä eikä erillistä vakuutusta. Kevyt sähköajoneuvot kuuluvat kotivakuutuksen piiriin kuten polkupyörätkin.

Scootterissa oli paikallaan 48v 20ah lyijyakusto. Huomioitavaa tässä on se, että yksi lyijyakku painaa saman verran kuin 60v 15ah litium akku.( n: 6kg )

Tilalle tuli 60v 15ah litiumakku jolle tehtiin paikka penkin alle.

Kapasiteettia akussa on 900Wh jolla pitäisi pystyä ajamaan keskimäärin 20-30km riippuen nopeudesta, kuormasta jne.

Uudeksi moottorinohjaimeksi valittiin KT 60v 60a siniaaltokontrolleri KT-LDC3 näytöllä. Uudessa ohjaimessa on on : virransäätö, nopeudenrajoitus yms muita hyviä ominaisuuksia joita projektissa tarvittiin.

Kuvassa vanha ja uusi moottorinnohjain.

Max virtaa uusi moottorinohjain antaa 60a ja sen nimellisvirta on 30a. Koska tehoa saadaan hieman liikaa vakioasetuksilla ( 60v x 30a = 1800w ) on ampeereita tiputettu kontrollerin valikosta pienemmäksi. 60v x 17a = 1000w. Piikkitehoa se ottaa näillä asetuksilla 2000w, mikä on riittävä isompiinkin mäkiin joita Lappeenrannassa riittää. 😁

Uusi kontrolleri asennettiin samaan paikkaan missä vanhakin oli. Liitokset kävivät melkein yksi yhteen, mutta juotoshommiakin tehtiin. Kaikki juotokset suojattiin kutistesukalla. Myös oikeiden vaiheiden etsintään piti käyttää hetki aikaa. On olemassa 36 vaihtoehtoa miten kaapelit voi kytkeä ( jos moottori ja kontrolleri ovat eri valmistajan, niin tämän voi koitua tekemään ) Minun onnekseni 11 kytkentä oli oikea eikä tarvinnut kaikkia 36 käydä läpi.

Virtakaapeli on suojattu 70a Maxi sulakkeella. Jännitteenalentimelle ( muuttaa 60v – 12voltiksi valoja varten ) on oma 10a sulake. Ylitehokkaan kontrollerin valintaan oli muutamia syitä. Se on tehty järeämmistä sisuskaluista joten sitä ei rajoitetulla teholla tarvitse ajaa ns: maximilla koskaan jolla vältetään ylikuumeneminen raskaassa kuormituksessa. Scootteri painaa myös sähköpyörää enemmän ja siten on hyvä olla tarvittaessa reserviä jyrkkiin mäkiin kun polkimet eivät ole kuskin apuna.

Moottorinohjaimen näyttö asennettiin ohjaustankoon. Näytön kautta voidaan säätää maksiminopeus, maksimivirta, alijännite suoja yms

Tässä on hyvä esimerkki siitä, miten varastossa olevat kulkuneuvot voidaan saada takaisin liikenteeseen kohtuullisin kustannuksin. Ilman tätä muutostyötä olisi tämäkin skootteri voinut jäädä talliin seisomaan tai jäänyt mökkimopoksi. Nyt se sai moottorinohjaimen myötä uuden elämän ja mikäs tällä komealla pelillä on cruisailla satamaan nauttimaan kuppi kahvia 🙂

Tämä skootteri oli valmiiksi sähköinen, mutta myös bensamoottorisiin voidaan vaihtaa sähkömoottori tilalle. Jos omistat jonkun paperittoman tyylikkään klassikon, niin konversio kevytsähkökulkuneuvoksi on mahdollista. Skootteri muutoksia olemme toteuttaneet jo useita.

Vastaa

Myös nämä saattaa kiinnostaa